dinsdag 26 januari 2016

Over Oostende

Over Oostende


Ik bezoek nu het Oostende
dat ik nooit kende
en zelfs ontkende,
onbekend met haar verleden.
Een opening naar zee
voor hen die het denken
niet vreesden.

De gespreide benen
van de haven
namen en gaven
een onderkomen en
pleisterplaats
aan vluchtende ballingen,
onderweg naar
waar hun achtervolgers
nog niet verbleven.

De vijanden werden
nooit verdreven, bleken
diep in ons begraven
en bleven. Zij leerden
onze kinderen stilstaan.
Oostende zal bewegen,
stad aan zee,
en leidt kanaal en rivieren
geduldig naar de oceaan.
Een constante intocht
van toeristen bevolkt
de Vlaanderenstraat.

Oostende blijft.
Ik ga mezelf bekijken
in de schildpadvijver
in de Shin Kai Tei.
De kusttram vertrekt
op tijd en mist mij.
Ik hoop mijn eindhaven
niet te bereiken.

Geschreven na het lezen van dit boek:
http://www.uitgeverijcossee.nl/Zomer-van-de-vriendschap.-Oostende,-1936-T456.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten